Η κατακύρωση του διαγωνισμού στην Unicars για την αγορά 25 ηλεκτρικών οχημάτων τύπου σαλούν για τους υπουργούς, υφυπουργούς και άλλους κρατικούς αξιωματούχους ακυρώθηκε με απόφαση της Αναθεωρητικής Αρχής Προσφορών, τον περασμένο Σεπτέμβριο. Αιτία; Η καταγγελία ανταγωνιστή ότι, το μοντέλο που επιλέγηκε, το Volkswagen ID.7, δεν πληρούσε τις προδιαγραφές του διαγωνισμού και συγκεκριμένα αντί να είναι τύπου σαλούν/σεντάν είναι τύπου hatchback.
Μετά την εξέλιξη αυτή, όπως μας επιβεβαιώθηκε χθες, το Υπουργείο Μεταφορών προχώρησε και κατακύρωσε, πρόσφατα, τον διαγωνισμό στο δεύτερο προσφοροδότη, CTC Automotive Ltd, που προσέφυγε στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών και δικαιώθηκε. Έτσι, αντί του ηλεκτρικού μοντέλου της Volkswagen ID.7 οι κρατικοί αξιωματούχοι θα κυκλοφορούν, προσεχώς, με το ηλεκτρικό μοντέλο της Hyundai Ioniq 6 (βλέπε φωτογραφία). Τα οχήματα αναμένεται να παραδοθούν σύντομα στο Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών.
Ο διαγωνισμός για 25+5
Ο δημόσιος διαγωνισμός που προκηρύχθηκε με καταληκτική ημερομηνία προσφορών τις 23/2/2024 αφορούσε την αγορά 25 ηλεκτρικών οχημάτων τύπου σαλούν και πέντε ηλεκτρικά οχήματα SUV (κατηγορία που συνδυάζουν στοιχεία επιβατικών και εκτός-δρόμου οχημάτων). Για τα 25 οχήματα σαλούν υπέβαλαν προσφορές οι εταιρείες Unicars, CTC Automotive και Χαρ. Πιλακούτας Λτδ και για τα πέντε οχήματα SUV οι εταιρείες New Nissan Cyprus Ltd, Unicars και Δικράν Ουζουνιάν & Σία.
Σε ό,τι αφορά την προμήθεια των 25 ηλεκτρικών οχημάτων, κατά το στάδιο αξιολόγησης των προσφορών έγιναν αποδεκτές οι προσφορές της CTC Automotive και της Unicars. Η προσφορά της Χαρ. Πιλακούτας Λτδ αποκλείστηκε εφόσον κρίθηκε ότι δεν ικανοποιούσε τις τεχνικές προδιαγραφές του διαγωνισμού. Η Επιτροπή Αξιολόγησης με έκθεσή της, ημερ. 22/3/2024, εισηγήθηκε προς το Συμβούλιο Προσφορών την ανάθεση του διαγωνισμού στην Unicars για τα 25 ηλεκτρικά οχήματα σαλούν και στην εταιρεία Δικράν Ουζουνιάν (ΤOYOTA) για τα πέντε ηλεκτρικά SUV. H προσφορά της Unicars ήταν για το ποσό του €1.222.439 και αφορούσε το ηλεκτρικό μοντέλο Volkswagen ID.7. Ο διαγωνισμός προέβλεπε πέραν της προμήθειας, και συντήρηση των οχημάτων για πέντε χρόνια.

Hatchback αντί σαλούν
Μετά την κατακύρωση του διαγωνισμού στην Unicars, η εταιρεία CTC Automotive Ltd προσέφυγε στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών ζητώντας την ακύρωση της επίμαχης απόφασης, προτάσσοντας μια σειρά από λόγους. Να σημειωθεί ότι η προσφορά της εταιρείας CTC Automotive Ltd ήταν €1.224.159.
Ένας από τους λόγους ακύρωσης που πρόταξαν οι δικηγόροι της CTC Automotive είναι ότι η προσφορά του επιτυχόντα προσφοροδότη, δηλαδή της Unicars, παραβιάζει τον ουσιώδη όρο 1.1 του διαγωνισμού που αφορούσε «Χαρακτηριστικά – Προδιαγραφές» των οχημάτων και προέβλεπε τα εξής: «Όλα τα οχήματα πρέπει να είναι τύπου σαλούν/σεντάν, κατάλληλα για μεταφορά πέντε επιβατών συμπεριλαμβανομένου του οδηγού. Να διαθέτουν τέσσερις πόρτες για τους επιβάτες και μία πίσω πόρτα για το χώρο αποσκευών. Τα οχήματα τύπου hatchback, estate, MPV, CUV και SUV δεν θα γίνονται αποδεκτά».
Εν ολίγοις, οι όροι του διαγωνισμού καθιστούσαν σαφές ότι τα 25 ηλεκτρικά οχήματα θα πρέπει να είναι σαλούν/ σεντάν. Στην Αμερική και σε ένα μεγάλο κομμάτι της Ευρώπης τα αποκαλούν σετάν και στην Αγγλία σαλούν.
Η CTC Automotive Ltd υπέδειξε στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών ότι το μοντέλο Volkswagen ID.7. που κατακυρώθηκε είναι τύπου hatchback που αποκλείει ο διαγωνισμός, δηλαδή, η πίσω πόρτα του οχήματος ανοίγει ολόκληρη και ενώνει το πορτ-μπαγκάζ με την καμπίνα του αυτοκινήτου ενώ θα έπρεπε να ήταν τύπου σαλούν/σετάν, δηλαδή, τετράπορτο με ξεχωριστό πορτ-μπαγκάζ που προεξέχει στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου.
Η ακύρωση
Στην πολυσέλιδη απόφασή της που εκδόθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου 2024, η Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών (Ανδρούλα Πούγιουρου – πρόεδρος, Ανδρέας Καρύδης και Πάρις Κωνσταντινίδης – μέλη) καταλήγουν με τα εξής: «Το ουσιώδες του όρου 1.1 είναι δεδομένο εφόσον αναφέρεται στο ίδιο το αντικείμενο του διαγωνισμού. Επίσης, το λεκτικό του όρου «δεν θα γίνονται αποδεκτά» δεν αφήνει κανένα περιθώριο διαφορετικής αντιμετώπισης. Δεν υπήρξε εξάλλου αντίθετη εισήγηση από πλευράς Αναθέτουσας Αρχής ως προς το ουσιώδες του όρου. Η παραβίαση του όρου 1.1 από πλευράς επιτυχόντα προσφοροδότη καθιστά άκυρη την προσφορά του. (…) Στη βάση των πιο πάνω δεδομένων είναι φανερό ότι, η έρευνα της Αναθέτουσας Αρχής ως προς το κατά πόσο το προτεινόμενο όχημα πληρούσε τον όρο 1.1 των τεχνικών προδιαγραφών υπήρξε ανεπαρκής. Ενόψει της απόφασής μας αυτής η εξέταση των υπολοίπων θεμάτων και λόγων ακύρωσης που εγείρονται από τους αιτητές παρέλκει. Η προσφυγή επιτυγχάνει. Η προσβαλλόμενη απόφαση ακυρώνεται».
Με Hyundai Ioniq 6
Μετά την ακυρωτική απόφαση της Αναθεωρητικής Αρχής Προσφορών, η μόνη προσφορά που πληρούσε τους όρους του διαγωνισμού για την προμήθεια των 25 ηλεκτρικών οχημάτων τύπου σαλούν ήταν της CTC Automotive Ltd. Όπως μας επιβεβαιώθηκε χθες απο το Υπουργείο Μεταφορών, ο διαγωνισμός κατακυρώθηκε στη CTC και σύντομα, οι υπουργοί, οι υφυπουργοί και άλλοι κρατικοί αξιωματούχοι θα κυκλοφορούν με το νέο ηλεκτρικό όχημα της εταιρείας, Hyundai Ioniq 6.
Ο διαγωνισμός με τα 35 Volvo που ακυρώθηκε
Παραμονές της εκπνοής της θητείας της κυβέρνησης Αναστασιάδη κατακυρώθηκε ο διαγωνισμός που προκήρυξε το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών για την αγορά 35 καινούργιων υβριδικών λιμουζίνων. Ο διαγωνισμός κατακυρώθηκε στην εταιρεία CTC Automotive Ltd, που είναι ο γενικός διανομέας των Volvo και των Hyundai στην Κύπρο, και συγκεκριμένα το μοντέλο Volvo S90 με υβριδικό κινητήρα. Με την αλλαγή της κυβέρνησης, ο νέος υπουργός Μεταφορών κ. Αλέξης Βαφεάδης βρήκε στο γραφείο του τη συμφωνία για την αγορά των καινούργιων λιμουζίνων. Παράλληλα, ο συνάδελφός του Μάκης Κεραυνός διαβίβασε αίτημα στη Βουλή για αποδέσμευση ποσού ύψους €1,8 εκατ. για την αγορά των καινούργιων υβριδικών λιμουζίνων. Ο ντόρος που προκλήθηκε από τη δημοσιοποίηση του θέματος από τον «Π» έβαλε σε δεύτερες σκέψεις τον Πρόεδρο Χριστοδουλίδη και μετά τις διαβεβαιώσεις που έλαβε από το Γενικό Λογιστήριο της Δημοκρατίας, που είναι η αρμόδια Αρχή των δημόσιων συμβάσεων, ότι η ακύρωση του διαγωνισμού είναι συμβατή με την κείμενη νομοθεσία και ότι δεν προκύπτει θέμα καταβολής αποζημιώσεων στη CTC Automotive Ltd, άναψε το πράσινο φως στον κ. Βαφεάδη για την ακύρωση του διαγωνισμού. Παράλληλα, το Υπουργικό Συμβούλιο σε συνεδρία του στις 8/6/2023 υιοθέτησε την εισήγηση που έθεσε ενώπιον του Σώματος ο Αλέξης Βαφεάδης για την προκήρυξη νέου διαγωνισμού για την αγορά αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων για χρήση από αξιωματούχους του κράτους με προδιαγραφές που παραπέμπουν σε οχήματα που χρησιμοποιούνται από το ευρύ κοινό. Έτσι, καταλήξαμε στα Hyundai Ioniq 6.
Πράσινη μετάβαση
Η απόφαση για τη σταδιακή αντικατάσταση των οχημάτων των κρατικών αξιωματούχων με αμιγώς ηλεκτρικά λήφθηκε απο τον κ. Βαφεάδη και έχει ως αφετηρία, την υποχρέωση που υπέχει η Κυπριακή Δημοκρατία όσο και τα λοιπά κράτη μέλη της ΕΕ για «καθαρά» οχήματα όπου για κάθε τρία οχήματα που αγοράζονται στο Δημόσιο το ένα πρέπει να είναι ηλεκτροκίνητο.